Tuesday 19 March 2013

DASAR DAN PROSEDUR PEMILIHAN KEMASUKAN KE IPTA DAN POLITEKNIK PREMIER PROGRAM PENGAJIAN LEPASAN SPM/SETARAF S4SI AKADEMIK 2013/2013

Kepada semua calon SPM 2012 dan setaraf, sila baca perkara berikut :

Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar, Jabatan Pengajian Tinggi menyelaras permohonan, pemprosesan dan pemilihan kemasukan ke Program Pengajian Lepasan SPM/Setaraf di semua IPTA dan Politeknik Premier bagi Ambilan Jun.

Kaedah Permohonan :
- Pemohon Lepasan SPM/Setaraf diwajibkan mengemukakan permohonan kemasukan ke IPTA/Politeknik Premier melalui Aplikasi Dalam Talian(Online application) sahaja.

Syarat Permohonan :
i. Warganegara Malaysia yang ada No. Kp/My Kad Sahaja.
ii. Mendapat sekurang-kurangnya LIMA (5) kepujian termasuk Bahasa Melayu dalam peperiksaan SPM.
iii. Hanya SATU (1) permohonan sahaja yang akan diproses bagi setiap pemohon.

Program Pengajian untuk Bumiputera dan Bukan Bumiputera :
- Semua program di UiTM, Program Asasi di UIAM, Program Asasi Sains UM, Program Asasi UNIMAS dan Program Asasi UMS terbuka kepada Bumiputera sahaja.

- Semua Program Asasi iaitu Program Pengajian Islam (UM), Program di UPM, USIM, UPNM, UKM dan Diploma di UTM, UPSI, UTHM, UMT, UTeM, UMP, UniMAP, UniSZA dan Politeknik Premier terbuka kepada pemohon Bumiputera dan Bukan Bumiputera.

Kategori Pemohon :
1. Kategori A - Pemohon menggunakan SPM 2O12
2. Kategori B - Pemohon lepasan SPM tahun 2011 atau 2010
3. Kategori C - Pemohon lepasan SPM tahun 2009 atau sebelumnya atau sijil setaraf yang diiktiraf oleh IPTA/ Politeknik Premier
4. Kategori D - Pemohon menggunakan keputusan :
                           - SPM 2010 dengan sijil ulangan SPM 2011 ATAU,
                           - SPM 2010 dengan sijil ulangan SPM 2012 ATAU,
                           - SPM 2011 dengan sijil ulangan SPM 2012.

Syarat Pemilihan Program :
- Setiap pemohon dibenarkan memilih LAPAN (8) pilihan program pengajian.  Pelajar perlu memilih sekurang-kurangnya EMPAT (4) program pengajian yang berlainan.

Program Pengajian Yang Ada Temuduga ;
- Temuduga / ujian kelayakan dibenarkan hanya untuk program pengajian tertentu yang berasaskan kebolehan / bakat / penguasaan bahasa.  Panggilan untuk temuduga adalah bagi PILIHAN 1 HINGGA 4 SAHAJA.  Suraat panggilan temuduga secara online akan dikeluarkan oleh IPTA/ Politeknik Premier melalui laman web masing-masing.

Tunggu sambungan di update seterusnya....

No comments:

Post a Comment